torstai 20. elokuuta 2015

Blondit haimettällä

"Good friends are like stars - you don't always see them, but you know they're always there"

Niin kuin jo viimeksi hypetin, Timna oli matkalla tänne päin maailmaa. Keskiviikkona ehdimme kiertämään nähtävyyksiä Marina Bayn alueella sekä pyörähtämään Chinatownissa ja Little Indiassa. Illalla palasimme ajoissa kämpille pakkaamaan, sillä torstaina aamulla oli tiedossa aikainen herätys ja matka kohti Malesiaa ja Tiomanin saarta, Pulau Tiomania.

Torstaina aamulla hyppäsimme taksiin, joka vei meidän Singapore Flyerille, mistä bussimme oli määrä startata. Bussi olikin ihan ajoissa, joten matkaan pääsimme 6:30. Koska olimme liikkeellä varhain aamulla, rajamuodollisuudet Malesian ja Singaporen raja-asemilla sujuivat nopeasti. Malesian puolelle päästessä ensimmäinen tehtävä on aina aseman kiskalta purkan ostaminen - ja niin teimme myös tällä kerralla.

Bussi vei meidät Mersingin kautta Tanjung Gemokiin, missä vaihdoimme lauttaan päästäksemme Tiomanille. Lautta näytti aluksi melkoiselta purkilta, mutta kahden tunnin seilaamisen jälkeen perille päästiin! Heti rantaan päästessä tuli selväksi, että paikka on silkka paratiisi. Rannat ovat täynnä valkoisena hohtavaa hiekkaa ja vesi kimmeltää turkoosina. Ja mikä parasta, paikka ei ole täynnä turisteja!

Olimme tilanneet majapaikastamme etukäteen taksin, joka tuli noutamaan meidät laiturilta, sillä majapaikkamme sijaitsi 30 minuutin ajomatkan päässä saaren toisella rannalla. Saarella on vain yksi tie, joka kulkee vuorten yli toiselle puolelle. Hyppäsimme siis malesialaiseen tapaan Hiluxin lavalle nauttimaan maisemista ja tuulenvireestä. Pomppuisen kyydin jälkeen pääsimme majoittautumaan omaan mökkiimme Rainbow Chaletsissa.

Loppuilta kului rannassa tallustellessa ja paikkaa ihaillessa. Juuri ennen nukkumaanmenoa saimme päiväämme sitä kuuluisaa niin kutsuttua äksöniä. Laitoin ilmastointilaitteen päälle ja hetken kuluttua kuulimme kummallisen äänen - ihan kuin jostain olisi tippunut lattialle jotain. Timna meni katsomaan mikähän se ääni mahtoi olla ja huomasi, että sängyn päätyyn oli ilmastointilaitteesta tippunut ISO hämähäkki. Hämähäkki oli lähes kämmenen kokoinen, jos sormia ei lasketa mukaan. Siinä sitten taivasteltiin tai lähinnä panikoitiin, että mitä nyt tehdään. Tovin rohkeutta kerättyämme rullasimme laukun pötköksi ja pamautimme hämähäkin hengiltä. Tai siis minä pamautin, Timna oli jossain piilossa :D Eikä muuten edes kuollut ensimmäisellä kerralla, vaikka melkein täysiä löinkin! Sen yön päätimmekin molemmat nukkua toisessa kapeammassa sängyssä kylki kyljessä.

Perjantaiaamuna lähdimme snorklausretkelle. Pikavene vei meidät 15 minuutissa Coral Islandille, jossa pääsimme snorklailemaan ja ihailemaan koralleja sekä kaloja. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näen itse koralleja ja täytyy sanoa, että se oli melko erilaista mitä olin odottanut, mutta silti niin ihmeellistä ja kaunista. Go Prolla olisi saanut mahtavia kuvia, jos se ei aikoinaan olisi lähtenyt pitkäkyntisen matkaan. Puolisen tuntia snorklailtuamme yksi viereisen venekunnan naisista huusi: "I saw a shark!". Siinä sitten hieman paniikkipalloiltiin (niin kuin Timnalla on tapana sanoa) ja mietittiin mitä tapahtuu. Lopulta kuitenkin selvisi, että lähellä rantaa uivat hait ovat vain alle metrisiä, ettei niitä kannata sen kummemmin pelätä. Kyllä meitä silti pelotti.

Seuraavana pysäkkinä oli Coral Islandin toinen ranta. Missään, koskaan, en ikinä ole nähnyt vastaavaa - hiekka oli aivan valkoista ja vesi niin kirkasta, ettei sitä voinut uskoa todeksi. Paikka oli kuin suoraan elokuvasta! Pinnalta katsoessa tuntuu, ettei rannan läheisyydessä uinut kaloja, mutta lasit päähän laitettaessa veden alta avautui uusi maailma. Kalat olivat niin vaaleita, ettei niitä pinnan yläpuolelta erottanut valkoista pohjaa vasten. Se oli taas aivan uusi ja mahtava kokemus snorklata keskellä kalaparvea ja ihailla sitä väriloistoa.

Viimeisenä pysäkkinä ennen lounastaukoa oli snorkaus Shark Pointilla. Nimensä mukaisesti paikassa olisi korallien ihmettelemisen lisäksi todennäköinen mahdollisuus nähdä hai. Pysyttelimme veneen läheisyydessä, koska paikka oli kieltämättä hieman karmiva. Lopulta jo hieman ehkä toivoimmekin näkevämme vilauksen, mutta emme bonganneet haita. Seurueessamme ollut ranskalainen mies oli kuitenkin nähnyt vilauksen haista muutamaankin otteeseen.

Lounastauon jälkeen jäljellä oli vielä muutama snorklauspaikka ennen paluuta omalle rannalle. Illalla kävimme syömässä ravintolassa halpaa ja hyvää ruokaa ennen nukkumaanmenoa. Tällä kertaa uskalsimme jo nukkua ilmastointilaitteen alla olevassa sängyssä, mutta väärinpäin - jalat ilmastointilaitteen alla.

Kotirannalta

Coral Island

Shark Point

Snorklausmaisterit

Lauantaina olisimme halunneet osallistua retkelle, jossa kierretään saaren nähtävyyksiä. Olisimme halunneet nähdä etenkin vesiputouksen. Retken toteutumiseksi osallistujia pitäisi kuitenkin olla vähintään neljä, mutta kukaan muu ei ollut ilmoittautunut mukaan kuin me kaksi, joten retkeä ei järjestetty. Emme kuitenkaan jääneet harmittelemaan asiaa, vaan suuntasimme ravintolaan kunnon aamupalalle - leipää, smoothieta, pannukakkuja, kaakaota.. Nams (: Ja kaikki tämä kahdelta henkilöltä maksoi alle kymmenen euroa. Vatsat täynnä ja Timnan perusteellisen aurinkorasvanlevityssession jälkeen lähdimme biitsille makoilemaan. Matka ei ollut pitkä, sillä oman mökkimme terassilta mereen oli matkaa suunnilleen 30 metriä!

Päivä kuluikin siinä mukavasti rusketusta hankkiessa ja meressä uidessa. Iltapäivällä huomasin olevani taas kerran ötökänpistosten peitossa. Sama ilmiö toistuu joka kerta matkustellessani Malesiassa. Yleensä kellään muulla ei juurikaan paukamia löydy. Tällä kertaa ympäri kehoa on nelisenkymmentä paukamaa ja kutina on sietämätön varsinkin öisin. Onneksi Timnalla oli mukana kortisonivoidetta olon helpottamiseksi.

Sunnuntaina heräsimme aikaisin ja suuntasimme synttäreideni kunniaksi Timnan tarjoamalle synttäriaamiaiselle ravintolaan ja sain tilata mitä halusin! Aamiaisen jälkeen suuntasimme vielä hetkeksi rannalle aurinkoa palvomaan ennen kotimatkaa. Paluumatka sujui mukavan nopeasti, vaikkakin Malesian teillä ja huimapäisen bussikuskin kyydissä tulikin huono olo.

Meidän möksä oli keltainen keskellä

Näkymät terassilta

Maisemat takapihalta

Maisemat synttäriaamiaisella eivät
olleet myöskään hassummat (:

Maanantaina päätimme taas herätä urheasti aikaisin aamulla ja ohjelmassa oli vierailu Sentosan saarella. Paluumatkalla jäimme shoppailemaan Vivo Cityyn. Ilta jatkui Gardens by the Bayn superpuita ja valoshowta ihmetellessä sekä tallustellessa pimeän aikaan Marina Baylla.

Tiistaina lähetin Timnan eläintarhaan ja jäin itse kämpille lukemaan tentteihin. Illalla tapasimme eläintarhan ulkopuolella, söimme päivällistä ja menimme yhdessä Night Safarille. Itselle tämä oli toinen kerta Night Safarilla, mutta silti se oli yhtä ihmeellistä. Night Safari on yksi Singaporen suosituimmista nähtvyyksistä, jossa suosittelen vierailemaan, jos tänne suunnalle sattuu.

Keskiviikko ja torstai kului itsellä taas lukiessa sekä tentteihin osallistuessa. Onneksi ehdimme kuitenkin jotain yhdessäkin tekemään, sillä reilu viikko on kulunut taas liian nopeasti. Keskiviikko iltana kävimme keskustan kattobaareissa One Altitudessa sekä Marina Bay Sandsin KUDETAssa. Torstaina ehdimme vielä tenttini jälkeen nauttimaan Singapore Slingit Raffles hotellin Long Barissa ja syömään päivällistä Clarke Quaylla. Singapore Sling oli elämäni kallein drinkki, kahdelta hengeltä lähes 80 dollaria! Saimmepa kuitenkin syödä pähkinöitä siinä samalla ja Long Barissa kaikki pähkinänkuoret saa heittää lattialle!

F1 Pit Building - Singaporessa valmistaudutaan jo kovaa vauhtia syyskuun
 F1 kisaan. Kaduille on ilmestynyt paljon betonivalleja ja aitoja
sinne missä rata kulkee

Sentosa

One Altitude

Singapore Sling

Niin kuin kerroin, kuoret sai heittää lattialle

Tuntuu, että tämä reilu viikko on kulunut taas liian nopeasti, kun Timna on ollut täällä ja meillä on ollut vietävän hauskaa. Pian täytyy kuitenkin lähettää tuo tyttö kotimatkalle, pakata omat laukut huomista varten ja suunnata itsekin kohti seuraavaa seikkailua (:

"True friendship isn't being inseparable, it's being separated and nothing changes."