tiistai 21. heinäkuuta 2015

Travelling in BKK

Moi!

Niin kuin jo viimeksi oli puhetta, reissua Bangkokiin oli luvassa. Torstaina tiedossa oli aamulennot, joten sängystä vääntäydyttiin ylös jo hieman aamuviiden jälkeen. Hyvä puoli aamulennossa oli se, että perillä olimme jo ennen puolta päivää. Bangkokissa majoituimme reppureissaajien suosimalla Khaosan Roadilla, joka odotuksien mukaan kuhisi länkkäreitä. Taksimatka Suvarnabhumin lentokentältä Khaosan Roadille kesti vajaan tunnin, joten ennen sisäänkirjautumista hotelliin ehdimme vielä syödä lounasta.

Loppupäivä kului Khaosan Roadin myyntikojuja läpi kahlatessa. Ehdimme myös käydä tunnin tuk-tuk ajelulla katsomassa temppeleitä vaatimattomaan 40 bahtin hintaan eli noin eurolla. Menimme aikaisin nukkumaan, varmaan jo kahdeksan jälkeen, koska olimme matkustamisesta tajuttoman väsyneitä, tai ainakin minä olin väsynyt, mutta onko tuo yllätys.

Perjantaiksi olimme varanneet puolen päivän retken Floating Marketille eli "kelluville markkinoille". Reissu starttasi aamuseitsemältä, jolloin hyppäsimme täyteen ahdettuun minibussiin. Matka kesti suunnilleen puolitoista tuntia, jonka aikana pysähtelimme useita kertoja jostain tuntemattomasta syystä. Perillä saimme reilun tunnin aikaa kiertää markkinoilla ennen pitkähäntäveneajelua. Maksoimme itsemme melottavan veneen kyytiin, koska veneessähän sinne oli menty istumaan eikä kiertämään markkinoita maan kamaralla. Soutaja souti venettä pitkin kanaaleja pysähtyen aina "markkinakojuilla" eli kelluvilla veneillä. Veneissä myytävä tavara oli sitä tavallista turistikrääsää, ettei sieltä mitään ostettavaa löytynyt. Valitettavasti koko homma pyörii enää turistien ympärillä.

Pitkähäntäveneajelu kuului reissun hintaan, joten hyppäsimme melkein veneestä toiseen ja taas matka jatkui. Moottoroitu pitkähäntävene kuljetti meitä hieman vauhdikkaammin ja pidemmin kanaaleja pitkin. Kädet kannatti koko ajan pitää veneen sisäpuolella, koska törmäyksiltä ei vältytty. Joskus samassa paikassa oli niin paljon veneitä yhtä aikaa, että kanaali oli tukossa, mutta sinne vaan livuttiin sekaan.

Matkalla takaisin jäimme minibussin kyydistä jo hieman aikaisemmin, otimme tuk-tukin läheiselle laiturille ja lähdimme jokiajelulle. Tunnin jokiajelulla vierailimme Wat Arun temppelissä, mikä harmiksemme oli korjaustöiden alla, joten rakennustarvikkeita ja pilareita oli kaikkialla. Temppelivierailun jälkeen jatkoimme jokiajelua pitkin Chao Phraya jokea nähden kontrastin rikkaan ja köyhän väestön välillä. Joen varrella olevat ränsistyneet asuintalot olivat lohduton näky kaupungin liikekeskustan korkeiden rakennusten rinnalla.

Illalla jaksoimme pysyä hereillä pidempään kuin edellisenä iltana, joten näimme Khaosan Roadin todellisen luonteen. Kojut ja ravintolat levittivät pöytiään keskemmälle katua ja volyymit nousivat kattoon. Katu ja ravintolat olivat täynnä juhlivia nuoria, joten hyppäsimme tietenkin sekaan - tunnelma oli uskomaton!

Tuk-tuk ajelu saatiin pyyhkiä pois Clairen
bucket listalta heti ekana päivänä

Floating Market

Jokiajelulla Chao Phraya joella

Wat Arun temppeli

Seuraava aamu venähti jokseenkin pitkäksi jostain kumman syystä. Päivän tavoitteena oli vierailla Chatuchakin viikonloppumarkkinoilla. Otimme tuk-tukin sijaan taksin, sillä ilmastointi kuulosti kuumana iltapäivänä houkuttelevalta vaihtoehdolta. Chatuchakin viikonloppumarkkinat ovat isoimmat markkinat koko Thaimaassa - yli 8000 tuhatta kojua täynnä jos jonkinmoista tavaraa. Kiertelimme alueella, mutta taisimme keskittyä kuitenkin enemmän syömiseen ja juomiseen, kuin tavaran ostelemiseen. Takaisin Khaosan Roadille palasimme tuk-tukilla, koska saimme hinnan tingattua halvemmaksi kuin taksilla. Tämä tuk-tuk kuski oli oman elämänsä Marcus Grönholm ja piti yllä hieman vauhdikkaampaa ajotyyliä sekä puikkelehti ruuhkan seassa sellaisia reittejä, mitä ei luulisi olevan mahdollista. Muutaman kerran olin varma, että nyt rysähtää, mutta niin vain hengissä selvittiin.

Chatuchak Weekend Market

Khaosan Road

Loppuillan ennen pimeän tuloa hengailimme hotellimme altaalla, vaikka aurinko ei paistanutkaan. Viimeisen illan kunniaksi lähdimme kuluttamaan viimeiset roposemme ravintolaan. Seuraavana aamuna oli taas tiedossa todella aikainen herätys ja aamulento takaisin kohti Singaporea. Takaisin olimmekin jo ennen yhtä iltapäivällä.

Saimme vihdoin tietää koeviikkojen aikataulun ja koska itsellä on vain kaksi tentittävää kurssia, niin viimeinen viikko ennen kämpän luovutusta on vapaata. Siihen on suunnitteilla jo vähän reissun tynkää, mutta katsotaan loksahtaako palaset kohdilleen. Onhan tässä vielä aikaa touhata monenmoista ja matkustella ennen paluuta Suomeen.