torstai 21. toukokuuta 2015

Henna vs. Malesia 1-1

Moi!

Nyt on taas kyllä viimesimmästä kirjoittelusta vierähtäny liikaa aikaa! Tosiasia vaan on, että päivät pyörii täällä niin nopeeta, ettei sitä muka mitään kirjoittelemaan ehdi. Tänään kuitenki päätin, että täytyy löytää pari tuntia aikaa istahtaa alas ja kirjoittaa. Sitten, kun sitä vielä yrittää muistaa mitä kaikkea on tullukkaa tehtyä tavallisen arjen lisäksi.

Alotetaan nyt siitä, mihin viime blogin fiilistely jätettiin eli Hardwelliin! Viikko sitten lauantaina olimme kolmen hengen likkaporukalla katsomassa keikkaa The Meadowissa, Gardens by the Baylla. Aloitimme illan suhteellisen aikaisessa vaiheessa, sillä lähdimme jo iltapäivällä kohti keskustaa ajatuksissamme syödä päivällistä Marina Bayn alueella. Päästelimmekin metrolla keskustaan ja löysimme sopivan ravintolan aivan Singaporejoen kupeesta. Saimme taas tuntea hintaeron kukkarossamme kotikulmien ja liikekeskustan välillä. Ruoka oli kuitenkin erinomaisen hyvää ja saimme nauttia sen ilta-auringon paistaessa ja maisemaa fiilisteltäessä. Vaikka hinta hieman kirpaisikin, niin päätimme tehdä saman joskus uudelleen, sillä kokonaisuutena kokemus oli koko rahan arvoinen.

Ruokailun jälkeen suuntasimme kävellen kohti Gardens by the Bayta. Olimme paikalla hyvissä ajoin, joten saimme varattua hyvät paikat lavan läheisyydestä. Lämppärin soittaessa väentungos ja järjetön kuumuus alkoivat ahdistamaan, joten päätimme siirtyä hieman väljemmille vesille. Keikka-alueen takaosassa kohosi pieni mäki, josta näki väkijoukon yli suoraan lavalle, joten suurimman osan keikasta istuimme tai jammailimme mäen rinteellä.Täytyy kyllä sanoa, että aluksi kalliilta tuntuneet 100SG liput olivat kyllä koko rahan arvoiset! Ehdottomasti paras ilta Singaporessa tähän mennessä! Alla olevasta linkistä voi käydä katsomassa kaverin kuvaaman videon illan tunnelmasta.

Täytyy kyllä vaan ihmetellä tuota järjestelyiden sujuvuutta, koska väkeä oli paikalla kuitenkin monta tuhatta. Jonottamaan ei joutunut juuri ollenkaan mihinkään. Ikinä missään en ole nähnyt noin siistejä bajamajoja, kuin tuolla oli: vessapaperia, saippuaa, käsienpesuvettä, peili ja ilmanraikastin oli aina tarjolla. Se on varmasti myös kulttuurillinen seikka, sillä täällä muutenkin joka paikassa on järjestelmällisen siistiä. "Talkkarit" tässä meidänkin kerrostalon pihalla lakaisevat aamulla ensitöikseen yön aikana puista tippuneet lehdet roskikseen, jotta piha pysyy siistinä. Keikan loputtua lipun ostaneille oli järjestetty ilmainen bussikuljetus viralliseen jatkopaikkaan, The Zouk -yökerhoon. Lipun hintaan kuului myös jonon ohitus ja ilmainen sisäänpääsy. Yökerho oli kuitenkin niin täynnä porukkaa, ettemme viihtyneet siellä juuri tuntia kauempaa.

Sunnuntaina oli hyvä sää, joten päätimme mennä viettämään päivää koulun uima-altaalle. Monta tuntia siinä tulikin oltua ja illalla huomasin, että uinnin jälkeen aurinkorasvaa olisi vissiin pitänyt lisätä. Iho oli päässyt kärähtämään pahemman kerran ja olotila oli kuumeinen. Nesteytyksellä, särkylääkkeillä, kylmillä suihkuilla ja after sunilla pärjättiin, mutta kipu oli sen verran kova, jotta ensi kerralla varmaan rasvaakin muistaa lisätä. Melkein jo ehdin innostua siitä, ettei iho lähde kuoriurumaan ollenkaan, mutta tässä sitä nyt ollaan pari päivää jo luotu.

Pakasteherneet helpottivat hieman kasvojen turvotusta

Keskiviikkona tiedossa oli retki Little Indiaan englannin kurssin kanssa. Opettaja oli hommannut meille intialaisen entisen opiskelijan oppaaksi, joten pääsimme tutustumaan alueeseen sisäpiiriläisen avulla. Oli mukava saada mukaan henkilö, joka oikeasti osaa vastata kaikkiin kysymyksiin mitä mieleen vaan sattuukaan pälkähtämään. Kävimme vierailulla vasta avatussa Indian Heritage Centerissä, jossa pääsimme tutustumaan intialaisten historiaan ja Little Indian syntyyn Singaporessa. Söimme yhdessä päivällistä paikallisessa ravintolassa ja maistelimme herkkuja kadulta. Kävimme vierailulla myös muutamassa temppelissä. Koska minulla on käytössä väliaikainen puhelin, niin kuvien laatu ei ehkä vastaa todellisuutta :D

Kadulla myytiin mm. kuivattuja chilejä

Indian Heritage Center

Näkymää pääkadun ulkopuolelta

Päivällinen perinteisesti banaaninlehdeltä tarjoiltuna

Naisilla tulee olla temppelissä vieraillessa olkapäät sekä polvet peitettyinä, joten napattiin rekistä tietysti parhainta päälle!

Päivän päätteeksi napattiin ryhmäkuva

Perjantaina kävimme taas vaihteeksi porukalla pyörähtämässä Chinatownissa tavoitteena löytää minulle uusi reppu. Reppu löytyi ja mukaan tarttui taas kaikkea muutakin enemmän ja vähemmän hyödyllistä. Kävimme pyörähtämässä myös paikallisessa temppelissä ja ruokailemassa Chinatownin foodcourtissa. Paikka näytti juuri siltä, että kaupan päälle kaikkiin ruokiin kuuluu ruokamyrkytys, mutta rohkenimme kuitenkin ottamaan ruokaa eikä seuraamuksiakaan ole tullut. Täältä ostamani mangomehu oli kyllä paras tähän mennessä! Toinen ääripään ruokakokemus tällä reissulla oli durian hedelmä, jonka haju on kammottava, mutta maku vieläkin pahempi. Kyllähän tätäkin aasialaisten herkkua piti maistaa. Jotkut sanovat, että hedelmä maistuu hieman sipulilta. Omasta mielestä tämä oli kyllä pahinta mitä olen koskaan maistanut ja mielummin syön vaikka hernekeittoa! Sitä sanotaan, että durianin makua joko rakastaa tai vihaa.

Tällä viikolla meillä on koulussa vanhempien oppilaiden valmistumisien myötä e-learning week eli toisin sanoen vapaa viikko. Kaikki tämän viikon tehtävät ovat netissä ja niitä on paljon! Suunnitelmissa oli matkata jonnekkin Singaporen ulkopuolelle, mutta lentolippusekaannuksen jälkeen jäimme Singaporeen. Hukkaan viikko ei silti ole mennyt vaan olemme yrittäneet tutkia Singaporea sitäkin enemmän. Sunnuntaina suuntasimme kuuluisaan eläintarhaan eli Singapore Zoo:hon. Paikka oli iso ja tuli nähtyä itsekin muutama uusi eläin mm. elefantti ja kirahvi ja täytyipä sitä näin kauas lähteä katsomaan jääkarhuakin :D Illaksi olimme varanneet liput Night Safarille. Pimeän laskeuduttua pääsimme seuraamaan eläinten puuhia yöaikana ja täytyy sanoa, että silloin oli enemmän vipinää. Eläintarha sijaitsee järven rannalla, joten maisemat olivat myös kohdillaan.

Malesian tapiiri

Kuningas Julien

Maanantaina kävimme katsomassa valoshown Gardens by the Baylla sekä Marina Baylla. Gardens by the Bayn "superpuut" ovat uskomattoman kauniit loistaessaan eri väreissä. Sitten pääsemmekin otsikon teemaan. Kävimme Malesian puolella ostoskeskuksessa shoppailemassa, koska siellä nyt on vain niin halpaa ja lähin ostoskeskus alle tunnin metro-/bussimatkan päässä. Tältä reissulta pääsin kaikki tavarat mukana Singaporeen, joten ei voi olla kuin tyytyväinen! Lauantaina olisi tiedossa rantabileet Sentosan saarella, jonne on lähdössä melkein kaikki vaihtarit ja facebookin mukaan melkein koko muukin Singapore! Ensi viikolla palataan taas normaaliin arkeen, jota on jäljellä kaksi viikkoa ennen kahden viikon lomaa, matkustelua ja vieraita Suomesta!